גם זה ישתנה

נשלח ב-27/7/18

זקן הודי עשיר הלך לעולמו והשאיר אחריו שני בנים. השניים המשיכו להתגורר יחד כמשפחה מאוחדת לפי המסורת ההודית. לאחר זמן מה, הם רבו והחליטו להיפרד ולחלק ביניהם את כל הרכוש שווה בשווה. לאחר שהושלמה החלוקה, הם גילו חבילה קטנה שאביהם המנוח החביא בסתר.

הם פתחו את החבילה ומצאו בתוכה שתי טבעות: האחת מעוטרת ביהלום יקר והשנייה טבעת כסף פשוטה בשווי כמה רופיות בלבד.

כשראה האח הבכור את היהלום, התעוררה בו תאוות בצע והוא החל בביצוע מניפולציה על אחיו הצעיר: “נראה לי שטבעת זו לא נרכשה בכסף שהרוויח אבינו, אלא עברה בירושה מאבות אבותיו. כיוון שהיא נשמרה במשך דורות במשפחה, ראוי שהיא תמשיך להישמר ולכן אני הבכור, צריך לשמור אותה. קח אתה את טבעת הכסף”.

האח הצעיר חייך ואמר: “טוב. הייה מאושר אתה בטבעת היהלום, אני אהיה מאושר בטבעת הכסף”. שניהם ענדו את הטבעות ונפרדו לדרכם.

האח הצעיר חשב לעצמו: “קל להבין מדוע שמר אבא על טבעת היהלום שערכה רב מאוד. אבל מדוע שמר על טבעת הכסף הפשוטה הזו?” הוא בחן את הטבעת בדקדקנות ומצא כמה מילים שנחרטו עליה: “גם זה ישתנה”. אה! חשב הצעיר. זוהי המנטרה של אבי: “גם זה ישתנה!” והוא החזיר את הטבעת לאצבעו.

עליות וירידות פקדו את חייהם של שני האחים. כשבא האביב, חש האח הבכור התרוממות רוח רבה ואיבד את איזונו הנפשי. כשבאו הסתיו והחורף, הוא שקע בדיכאון עמוק, ושוב אבד לו האיזון הנפשי. הוא הפך מתוח מאוד. משלא הצליח להירדם בלילה, החל להשתמש בגלולות שינה, בכדורי הרגעה, בסמים חזקים יותר. בסופו של דבר הוא הגיע לשלב בו נזקק לטיפולי הלם חשמלי. זה היה האח בעל טבעת היהלום.

ואילו האח הצעיר, שזכה בטבעת הכסף, נהנה מן האביב, אך כשהביט בטבעת נזכר: “גם זה ישתנה!”. וכשהאביב פינה מקומו לקיץ, הוא חייך ואמר: “ידעתי שזה ישתנה, ואכן זה השתנה. ומה בכך?” כשבאו הסתיו או החורף, הוא הסתכל שוב בטבעתו ונזכר: “גם זה ישתנה!” הוא לא פרץ בבכי, שהרי ידע שגם זה ישתנה. ואכן, גם זה השתנה וחלף.

עם כל העליות והירידות בחייו, הוא ידע ששום דבר אינו נצחי, שהכל בא וחולף. הוא לא איבד את איזונו הנפשי וחי חיים שלווים ומאושרים. זה היה האח בעל טבעת הכסף.

מקור הסיפור בודהיסטי והוא מופיע ברשת בגרסאות רבות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *